RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN SENI VISUAL TAHUN 6
MINGGU | BIDANG/TAJUK | HASIL PEMBELAJARAN | OBJEKTIF | CATATAN | ||
1 | Menggambar Tajuk: Gambar Negatif dan Positif (kaedah lukisan) | Aras 1 1. Menggambar dengan memberi penekanan kepada konsep perspektif dan kadar banding. Aras 2 1. Mencari sumber rujukan sebagai pencetus idea untuk menggambar. Aras 3 1. Menggambar dengan menampakkan perspektif dan kadar banding. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Membuat lakaran gambar. 2. Mewarna bahagian objek dengan hitam untuk menimbulkan kesan negatif. 3. Mewarna bahagian latar dengan warna hitam untuk menimbulkan kesan negatif. 4. Menyatakan perasaan diri terhadap kegiata yang dijalankan. | | ||
2 | Membuat Corak Dan Rekaan Tajuk: Corak (kaedah lipatan dan guntingan) | Aras 1 1. Menggunakan bahan, teknik dan corak yang sesuai untuk menghiasi permukaan 2D dan objek 3D) Aras 2 1. Mengolah motif berdasarkan objek alam bagi menghasilkan corak dan rekaan. Aras 3 1. Menguasai beberapa kemahiran, kawalan, tatacara dan disiplin kerja dalam menghasilkan corak dan rekaan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mengetahui konsep lipatan secara simetri. 2. Menghasilkan corak dan rekaan secara simetri. 3. Mengunting hasil lipatan yang telah dibuat | | ||
3 | Membentuk dan Membuat Membina Tajuk : Mobail Kasih Sayang (kaedah mobail) | Aras 1 1. Menggunakan asas seni reka dalam membentuk dan membuat binaan yang kompleks. Aras 2 1. Mengetahui bahasa seni visual yang berkaitan hasil kerja 3D. Aras 3 1. Membuat beg kertas menggunakan pelbagai alat, bahan, teknik, struktur dan hiasan mengikut tatacara secara kreatif. 2. Membuat penyataan perasaan tentang hasil kerja dengan rakan secara kreatif. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Melukis dan memotong lakaran bentuk hati. 2. Mengantung bentuk- bentuk hati pada penyangkut baju untuk dijadikan mobail. 3. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
4 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Kelarai (kaedah anyaman) | Aras 1 1. Mengetahui istilah dalam kraf tradisional. Aras 2 1. Mengaplikasikan Asas Seni Reka dalam penghasilan kraf tradisio Aras 3 1. Membuat penyataan perasaan tentang hasil kerja dengan rakan secara kreatif. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghasilkan anyaman tikar dengan kelarai mengikut kreativiti murid- murid. 2. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
5 | Menggambar Tajuk: Corak cetakan (kaedah cetakan) | Aras 1 1. Menggambar dengan memberi penekanan kepada konsep perspektif dan kadar banding. Aras 2 1. Mencari sumber rujukan sebagai pencetus idea untuk menggambar. Aras 3 1. Menggambar dengan menampakkan perspektif dan kadar banding. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1.Melakar dan memotong permukaan ubi kentang mengikut bentuk yang dikehendaki. 2. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
6 | Membuat Corak Dan Rekaan Tajuk: Bunga Tulip (cetakan atau capan) | Aras 1 1. Menggunakan bahan, teknik dan corak yang sesuai untuk menghiasi permukaan 2D dan objek 3D) Aras 2 1. Mengolah motif berdasarkan objek alam bagi menghasilkan corak dan rekaan. Aras 3 1. Menguasai beberapa kemahiran, kawalan, tatacara dan disiplin kerja dalam menghasilkan corak dan rekaan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Melakar dan menebuk gambar bunga tulip. 2. Membuat garisan grid di atas kertas lukisan. 3. Menerap motif ke atas kertas lukisan dengan menggunakan plat yang telah dibuat. 4. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
7 | Membentuk dan Membuat Membina Tajuk: Bekas Serbaguna (kaedah lipatan dan guntingan) | Aras 1 1. Menggunakan asas seni reka dalam membentuk dan membuat binaan yang kompleks. Aras 2 1. Mengetahui bahasa seni visual yang berkaitan hasil kerja 3D. Aras 3 1. Membuat bekas serbaguna menggunakan pelbagai alat, bahan, teknik, struktur dan hiasan mengikut tatacara secara kreatif. 2. Membuat penyataan perasaan tentang hasil kerja dengan rakan secara kreatif. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghasilkan bekas serbaguna dengan menggunakan teknik pembungkusan. 2. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
8 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Kelarai (kaedah anyaman) | Aras 1 1. Mengetahui istilah dalam kraf tradisional. Aras 2 1. Mengaplikasikan Asas Seni Reka dalam penghasilan kraf tradisio Aras 3 1. Membuat penyataan perasaan tentang hasil kerja dengan rakan secara kreatif. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghasilkan anyaman tikar dengan kelarai mengikut kreativiti murid- murid. 2. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
9 | | |||||
10 | Menggambar Tajuk: Bentuk Geometri (kaedah ton warna) | Aras 1 1. Memilih, meniru, memadan dan menyusun gambar untuk menghasilkan satu komposisi. Aras 2 1. Mencari sumber rujukan sebagai pencetus idea untuk menggambar. Aras 3 1. Menghargai sumbangan pelukis tempatan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Meningkatkan kemahiran Mengikut ton atau arah cahaya. 2. Menghasilkan lakaran dan kesan anatikal gelap dan cerah. | | ||
Cuti Pertengahan Semester Pertama | ||||||
11 | Membuat Corak Dan Rekaan Tajuk : Sapu Tangan (kaedah ikatan dan celupan) | Aras 1 1. Memadankan beberapa jenis rekaan corak dan kesesuaiannya dalam rekaan. Aras 2 1. Mengolah motif berdasarkan objek alam dan objek buatan manusia bagi menghsilkan corak dan rekaan. Aras 3 1. Menguasai beberapa kemahiran, kawalan, tatacara dan disiplin kerja alam menghasilkan corak dan rekaan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Melatih diri untuk bekerja dengan lebih tekun, teratur dan cermat. 2. Menimbulkan rasa seronolk dalam menjalan kegiatan. | | ||
12 | Membentuk dan Membuat Membina Tajuk: Burung (kaedah origami) | Aras 1 1. Menggunakan asas seni reka dalam membentuk dan membuat binaan yang kompleks. Aras 2 1. Mengetahui bahasa seni visual yang berkaitan hasil kerja 3D. Aras 3 1. Membuat penyataan perasaan tentang hasil kerja dengan rakan | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Melatih diri untuk bekerja dengan lebih tekun, teratur dan cermat. 2. Menimbulkan rasa seronolk dalam menjalan kegiatan. | | ||
13 | Membentuk dan Membuat Binaan Tajuk: Hiasan Dinding (Kaedah tampalan, Guntingan bahan-bahan terbuang) | Aras 1 1. Mengetahui dan meneroka kegunaan bahan kutipan dan objek alam. Aras 2 1. Membentuk dan membuat binaan menggunakan bahan terbuang dengan teknik tampalan serta guntingan. Aras 3 1. Membuat penyataan secara lisan tentang hasil kerja sendiri dan rakan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mempelbagaikan serta memanipulasikan bahan terbuang dalam menghasilkan hiasan dinding. 2. Meningkatkan koordinasi mata dan tangan. 3. Menghasilkan hiasan dinding secara kreatif. 4. Berbangga dengan hasil kerja sendiri. | | ||
14 | Menggambar Tajuk : Makhluk Asing (Kaedah catan) | Aras 1 1. Memerhati tayangan mengenai cerita makhluk asing. Aras 2 1. Meniru dan melakar gambar untuk menghasilkan satu komposisi. Aras 3 1. Mewarna lakaran makhluk asing dengan teknik catan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menggambarkan secara lisan tentang makhluk asing yang telah ditayangkan oleh guru. 2. Membuat lakaran secara spontan berdasarkan pemerhatian. 3. Mewarna lakaran makhluk asing. | | ||
15 | Membuat Rekaan Corak Tajuk: Rama-rama (Kaedah lipatan dan guntingan) | Aras 2 1. Mengolah motif berdasarkan objek alam bagi menghasilkan corak dan rekaan. Aras 3 1. Menguasai beberapa kemahiran, kawalan, tatacara dan disiplin kerja dalam menghasilkan corak dan rekaan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mengetahui konsep lipatan secara simetri. 2. Menghasilkan corak dan rekaan secara simetri. 3. Mengunting hasil lipatan yang telah dibuat. | | ||
16 | Ujia Topikal | |||||
17 | Membentuk dan Membina Tajuk: Beg Kertas (kaedah pembungkusan) | Aras 1 1. Menggunakan asas seni reka dalam membentuk dan membuat binaan yang kompleks. Aras 2 1. Mengetahui bahasa seni visual yang berkaitan hasil kerja 3D. Aras 3 1. Membuat beg kertas menggunakan pelbagai alat, bahan, teknik, struktur dan hiasan mengikut tatacara secara kreatif. 2. Membuat penyataan perasaan tentang hasil kerja dengan rakan secara kreatif. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghasilkan beg kertas melalui teknik pembungkusan. 2. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
18 | Membentuk dan Membuat Membina Tajuk: Beg Kertas (kaedah pembungkusan) | Aras 1 1. Menggunakan asas seni reka dalam membentuk dan membuat binaan yang kompleks. Aras 2 1. Mengetahui bahasa seni visual yang berkaitan hasil kerja 3D. Aras 3 1. Membuat beg kertas menggunakan pelbagai alat, bahan, teknik, struktur dan hiasan mengikut tatacara secara kreatif. 2. Membuat penyataan perasaan tentang hasil kerja dengan rakan secara kreatif. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghasilkan beg kertas melalui teknik pembungkusan. 2. Menghargai hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
19 | | |||||
20 | | |||||
| ||||||
21 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Kuda Kepang (kaedah lakaran dan guntuingan) | Aras 1 1. Mengetahui istilah dalam kraf tradisional. Aras 2 1. Mengaplikasikan Asas Seni Reka dalam penghasilan kraf tradisional. 2. Membuat lakaran bentuk kuda. Aras 3 1. Mengunting lakaran yang telah dihasilkan. 2. Menghasilkan kraf tradisional dengan menguasai kemahiran penggunaan alat dan teknik. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Meningkatkan kemahiran dalam membina sesuatu alat permainan. 2. Menari dengan kuda kepang. 3. Menghasilkan kuda kepang sebagai alat permainan. 4. Berbangga dengan hasil kerja sendiri dan rakan. | | ||
22 | Menggambar Tajuk: Keindahan Alam (kaedah resis) | Aras 1 1. Menggambar dan menggunakan pelbagai bahan teknik melalui penerokaan. Aras 2 1. Memilih dan menggunakan alat, bahan dan teknik yang sesuai dengan penghasilan gambar. Aras 3 1. Menghasilkan gambar dengan menggunakan pelbagai alat, bahan dan teknik secara kreatif melalui penerokaan. 2. Membuat penyataan secara lisan tentang hasil kerja sendiri dan rakan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Memahami konsep resis. 2. Meningkatkan kemahiran mengolah warna. 3. Menerapkan nilai mencintai alam. 4. Menyatakan perasaan diri terhadap kegiatan yang dijalankan. | | ||
23 | Membuat Corak dan Rekaan Tajuk: Kuda Kepang (kaedah cetakan bermotifkan kulit haiwan) | Aras 2 1.Mengolah motif berdasarkan ojek alam dan objek buatan manusia bagi menghasilkan corak dan rekaan. Aras 3 1. Menghasilkan corak dengan menggunakan warna yang sesuai. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Melatih diri untuk bekerja dengan lebih tekun, teratur dan cermat. 2. Menghias kuda kepang dengan corak yang dihasilkan. 3. Menimbulkan rasa seronolk dalam menjalan kegiatan. | | ||
24 25.06.07- 29.06.07 | Membentuk dan Membuat Binaan Tajuk: Hiasan Dinding (Kaedah tampalan, Guntingan bahan-bahan terbuang) | Aras 1 1. Mengetahui dan meneroka kegunaan bahan kutipan dan objek alam. Aras 2 1. Membentuk dan membuat binaan menggunakan bahan terbuang dengan teknik tampalan serta guntingan. Aras 3 1. Membuat penyataan secara lisan tentang hasil kerja sendiri dan rakan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mempelbagaikan serta memanipulasikan bahan terbuang dalam menghasilkan hiasan dinding. 2. Meningkatkan koordinasi mata dan tangan. 3. Menghasilkan hiasan dinding secara kreatif. 4. Berbangga dengan hasil kerja sendiri. | | ||
25 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Labu Sayong (Mengenal kraf tradisional menggunakan kaedah picitan) | Aras 1 1. Mengaplikasikan asas seni reka dalam penghasilan tembikar. Aras 2 1. Menghasilkan kraf tradisional menggunakan plastesin dengan mengikut proses sebenar. Aras 3 1. Menghasilkan kraf tradisional dengan menguasai kemahiran penggunaan bahan dan teknik. 2. Membuat penyataan secara lisan tentang hasil kerja sendiri dan rakan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Meningkatkan kemahiran dan pengetahuan tentang tembikar. 2. Membentuk tembikar melalui proses lingkaran dan picitan. 3. Menghasilkan labu sayong secara kreatif. 4. Berbangga dengan hasil kerja sendiri. | | ||
26 | Menggambar Tajuk: Kampung Saya (Menggambar menggunakan kaedah kolaj) | Aras 1 1. Memilih, meniru, memadan dan menyusun gambar untuk menghasilkan satu komposisi. Aras 2 1. Mencari sumber rujukan sebagai pencetus idea untuk menggambar. Aras 3 1. Menghargai sumbangan pelukis tempatan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Meningkatkan kemahiran memotong dan menyususn. 2. Menyedari bahawa kolaj dapa menimbulkan permukaan yang timbul. 3. Menghasilkan kolaj kampung saya daripada pelbagai bahan kekacang. | | ||
27 | Membuat Corak Dan Rekaan Tajuk: Hiasan dinding (Membentuk dan membuat binaan dengan kaedah filiografi) | Aras 1 1. Memadankan beberapa jenis rekaan corak dan kesesuaiannya dalam rekaan. Aras 2 1. Mengolah motif berdasarkan objek alam dan objek buatan manusia bagi menghsilkan corak dan rekaan. Aras 3 1. Menguasai beberapa kemahiran, kawalan, tatacara dan disiplin kerja alam menghasilkan corak dan rekaan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Membuat corak dengan menyilang benang pada nombor yang sama pada arah yang bertentangan. 2. Meningkatkan kemahiran mengira. 3. Menghasilkan filiografi secara kreatif. | | ||
28 | | |||||
30 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Keris (Mengenal kraf tradisional dengan kaedah melukis, menggunting dan mencantum.) | Aras 1 1. Melihat dan memerhati gambar pelbagai jenis keris dan bahagiannya. Aras 2 1. Membuat model keris dengan menggunakan elephant kad. (melukis, menggunting dan mencantuma) Aras 3 1. Mewarnakan keris dengan menggunakan warna pilihan sendiri (krayon dan warna poster) | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mengetahui bahagian- bahagian yang terdapat pada keris. 2. Memahami cara menghasilkan keris dengan menggunakan bahan gantian. 3. Menghargai keris sebagai bahan warisan Melayu. | | ||
31 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Keris (Mengenal kraf tradisional dengan kaedah melukis, menggunting dan mencantum.) | Aras 1 1. Melihat dan memerhati gambar pelbagai jenis keris dan bahagiannya. Aras 2 1. Membuat model keris dengan menggunakan elephant kad. (melukis, menggunting dan mencantuma) Aras 3 1. Mewarnakan keris dengan menggunakan warna pilihan sendiri (krayon dan warna poster) | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mengetahui bahagian- bahagian yang terdapat pada keris. 2. Memahami cara menghasilkan keris dengan menggunakan bahan gantian. 3. Menghargai keris sebagai bahan warisan Melayu. | | ||
Cuti | ||||||
| | |||||
| | |||||
34 | | |||||
35 | Menggambar Tajuk: Hidupan Laut ( Menggambarkan dengan kaedah mozek) | Aras 1 1. Memilih dan melakar hidupan laut. Aras 2 1. Membuat aktiviti mozek dengan bimbingan guru tentang teknik susunan. Aras 3 1. Membuat mounting secara mozek pada gambar yang telah disiapkan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghargi alam sekitar. 2. Menyusun dan memanipulasi bahan kreatif. | | ||
36 | Membuat Rekaan dan Corak Tajuk: Kertas Pembalut Hadiah (Membuat rekaan corak dengan kaedah lipatan dan gosok warna air) | Aras 1 1. Mengetahu konsep gabungan lipatan dan gosokan menghasilkan tona warna yang menarik. Aras 2 1. Menggunakan gabungan warna yang sesuai untuk menghasilkan tona warna. Aras 3 2. Menghasilkan corak bunga yang menarik. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menghasilkan tona warna yang menarik hasil gabungan beberapa warna. 2. Meningkatkan kemahiran menggunakan campuran warna untuk menghasilkan tona warna yang menarik. | | ||
37 | Membentuk dan Membuat Binaan Tajuk: Kereta Mainan (Membentuk dan membuat binaan dengan kaedah susunan dan cantuman) | Aras 1 1. Memilih bahan yang sesuai seperti kotak. Aras 2 1. Menyusun dan membina model kereta. Aras 3 1. Menghias dan menampal kertas warna pada kereta. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mempertingkatkan kemahiran memilih dan menggunakan alat , bahan, teknik serta proses membuat model kereta. 2. Membuat model kompleks dengan menggunakan pelbagai alat. | | ||
38 | Membentuk dan Membuat Binaan Tajuk: Kereta Mainan (Membentuk dan membuat binaan dengan kaedah susunan dan cantuman) | Aras 1 1. Memilih bahan yang sesuai seperti kotak. Aras 2 1. Menyusun dan membina model kereta. Aras 3 1. Menghias dan menampal kertas warna pada kereta. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Mempertingkatkan kemahiran memilih dan menggunakan alat , bahan, teknik serta proses membuat model kereta. 2. Membuat model kompleks dengan menggunakan pelbagai alat. | | ||
39 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Ragam Hias Wau Bulan (alat permainan wau bulan. | Aras 1 1. Melihat dan memerhati bentuk wau bulan. Aras 2 1. Melipat, menekap dan menggunting kertas warna. Aras 3 1. Menyusun dan menampal hasil corak ke atas permukaan rupa wau bulan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menyatakan bentuk wau bulan dan ragam hiasnya. 2. Memahami teknik lipatan dan guntingan dapat menghasilkan corak yang simetri. 3. Menghargai kraf tradisional. | | ||
40 | Mengenal Kraf Tradisional Tajuk: Ragam Hias Wau Bulan (alat permainan wau bulan. | Aras 1 1. Melihat dan memerhati bentuk wau bulan. Aras 2 1. Melipat, menekap dan menggunting kertas warna. Aras 3 1. Menyusun dan menampal hasil corak ke atas permukaan rupa wau bulan. | Pada akhir pembelajaran murid dapat : 1. Menyatakan bentuk wau bulan dan ragam hiasnya. 2. Memahami teknik lipatan dan guntingan dapat menghasilkan corak yang simetri. 3. Menghargai kraf tradisional. | | ||
41 | | |||||